ویژگی‌های یک روانشناس خوب

به دنبال یک روانشناس خوب در تهران هستید؟ در این مطلب با مواردی آشنا می شوید که متخصصین در مورد یافتن یک روانشناس خوب توصیه می­کنند. یک روانشناس خوب باید دارای مشخصات زیادی باشد که بتواند به خوبی بیماران را درمان کند. روانشناس خوب باید دارای ویژگی‌های اصلی زیر باشد.

ویژگی‌های یک روانشناس خوب در تهران

1- داشتن مهارت­های ارتباط بین‌فردی

روانشناسان خوب در درک چیزی که افراد دیگر فکر می­کنند و احساس می­کنند، چیره دست هستند. آن­ها در رابطه با بیمار خودشان، گرمی و پذیرش، همدلی و تمرکز روی سایرین و نه خودشان را نشان می­دهند.

برای مثال این شرایط برای شما چه مفهومی دارد: زمانی که شما در حال صحبت در مورد چیزی که تجربه کرده­اید، هستید، آیا به نظر می­رسد که روانشناس با علاقه­مندی به صحبت­های شما گوش می­دهد؟ آیا روانشناس می­تواند با شما با زبانی ارتباط برقرار کند که برای شما قابل فهم باشد؟ آیا رواشناس به به جای اینکه در مورد خودش صحبت کند در مورد شما صحبت می­کند؟ این موارد از ویژگی‌های اساسی یک دکتر روانشناس خوب هستند.

2- قابل اعتمادبودن

مطابق با نظر محققی به نام وامپولد (Wampold)، برای افراد در طی 50 میلی ثانیه­ از زمان ملاقات مشخص می­شود که آیا می­توانند به فردی اعتماد کنند یا نه. مراجعین به مطب‌های روانشناسی بر این باور هستند که روانشناسان در صورتی خوب هستند که هم به صورت زبانی و هم به صورت غیر زبانی به گونه­ای ارتباط برقرار کرده است که بیمار بتواند به او اعتماد کند.

دکتر رو.انشناس خوب - دکتر آل یاسین

 

این شرایط برای شما چه مفهومی دارد: زمانی که برای اولین بار با این فرد ملاقات کردید، وضعیت عاطفی درونی شما به چه صورت بود؟ آیا روانشناسی که با او ملاقات داشتید همان کسی بوده است که به شما اجازه دهد تا این احساس را داشته باشید و تصور کنید که می­توانید با او یک رابطه­ی خوب داشته باشید؟ درست است که شرایط کاری روانشناسان شامل این شروط است که افشای غیر قانونی اطلاعات بیماران باید به ارگان‌هایی مانند پلیس یا اورژانس اجتماعی گزارش شوند، اما با این حال، حتی وجود این قوانین هم نمی­توانند به شما برای داشتن حس اعتماد به یک روانشناس کمک کنند و اگر روانشناس خوب نباشد، شما نمی‌توانید به او اعتماد کنید.

3- تمایل برای داشتن اتحاد با شما

یکی از مهمترین معیارهای ایجاد یک نتیجه درمانی خوب، این است که بیمار یک رابطه­ی مشارکتی با روانشناس خودش داشته باشد. این مورد تحت عنوان اتحاد درمانی شناخته می­شود. روانشناسان خوب قادر به شکل دادن این اتحاد با بسیاری از بیماران هستند.

 

این شرایط برای شما چه مفهومی دارد: آیا شما احساس می­کنید که روانشناس، به واسطه­ی تعیین اهدافی که هر دوی شما با آن­ها موافق هستید، به برقراری یک رابطه درمانی خوب با شما علاقه دارد؟ اگرچه روانشناس یک متخصص است اما آیا شما احساس می­کنید که درمانگار مراقب شماست و تمایل دارد که با شما برای تعیین اهدافی که هر دوی شما به دنبال آن هستید، کار کند؟

بهترین روانشناس در تهران - دکتر آل یاسین

4- توانایی برای ارائه ­ی توضیح در مورد علائم بیماری

بیماران می­خواهند بدانند که چه علائمی دارند و چه شرایطی را تجربه خواهند کرد، حتی اگر این اولین باری نباشد که آن­ها دنبال درمان می­روند. یک روانشناس خوب، توضیحاتی را به بیمار می­دهد که برای او قابل درک باشد.

 

این شرایط برای شما چه مفهومی دارد: آیا شما چیزی که روانشناس در مورد علایم بیماری یا مشکل شما می­گوید را درک می­کنید؟ این توضیح نیاز نیست (و احتمالا نباید) علمی باشد. شما همچنین باید احساس کنید که اگر شرایط تغییر کند یا اطلاعات جدیدی در مورد مشکل شما در طی دوره­ی درمانی پدیدار شود، روانشناس با شما در میان خواهد گذاشت.

 

5- تعهد برای ارائه یک روش درمان سازگار و قابل پذیرش

یک روانشناس خوب، خیلی زود یک ارزیابی کامل را انجام می­دهد. بعداز ارزیابی، آن­ها باید یک روش درمانی را انتخاب کنند و این طرح درمانی را با بیمار به اشتراک بگذارند.

این شرایط برای شما چه مفهومی دارد: آیا روانشناس با شما در مورد طرح درمانی خودش و در مورد اینکه چه نوع درمانی را دریافت خواهید کرد، صحبت می­کند؟ شما نباید احساس عدم اطمینان در مورد چیزی که در حال رخ دادن است، داشته باشید. اگر شما ندانید که روش درمان چیست، این ریسک وجود دارد که توصیه­های روانشناس را نپذیرید، چون شما نمی­دانید که چرا مهم هستند.

دکتر مروارید آل یاسین

6- ایجاد اطمینان در مورد دوره­ی درمان

یک روانشناس خوب، بیمار را به واسطه­ی ایجاد این حس که درمان برای او ارزشمند خواهد بود، در روند درمانی حفظ خواهد کرد. این دسته از روانشناسان به بیماران اجازه می­دهند تا در مورد اینکه روانشناس می­داند که چه کاری دارد انجام می­دهد و چرا آن کار را انجام می­دهد، احساس امنیت داشته باشند.

این شرایط برای شما چه مفهومی دارد: اگر شما این حس را داشته باشید که روانشناس یک دوره درمان کنترل‌شده و مناسب را برای شما اجرا می‌کند – احتمال درمان شما بیشتر خواهد بود. عدم قطعیت در مورد چیزی که روانشناس به شما می‌گوید و چیزی که در حال اجرای آن است، می­تواند دوره­ی درمان را خراب کند.

7- توجه به پیشرفت درمان و توجه به علاقه­ی بیمار

یک روانشناس خوب به یافتن دلیل اینکه بیماران چطور به درمان پاسخ می­دهند علاقه‌مند است.

این شرایط برای شما چه مفهومی دارد: با توجه به واقعیت محیط­های درمانی، پیش برد درمان برای دوره­های زمانی طولانی‌مدت واقعا مشکل است. حتی اگر خود شما از درمان ناامید شده باشید، زمانی که می‌بینید روانشناس مصرانه پیگیر درمان شماست، متوجه می­شوید که روانشناس خوب است.  

در نهایت اگر به دنبال بهترین روانشناس در تهران هستید و کلینیک های روانشناسی مختلفی را مورد ارزیابی قرار داده اید ولی هنوز تصمیم خود را برای انتخاب روانشناس مورد نظر نگرفته اید ما به شما مرکز روانشناسی دکتر آل یاسین را پیشنهاد میکنیم که با سالها سابقه درخشان در این زمینه و با بهره گیری از بهترین روانشناسان در تهران می تواند انتخاب خوبی برایتان باشد.

 

 

 

 

 

 

.